Selasa, 5 Januari 2010

Komen Yang Biadap...Apa Pendapat Anda...?




Aku baru jumpa komen @ pendapat ni dari forum Bicara Guru...kawan kita ni terbaca komen @ pendapat ni di laman web 1 Malaysia...Untuk membaca komen tersebut...pergi ke sini...KOMEN BIADAP

Bagi aku...agak keterlaluan dengan menghantar komen @ pendapat yang sedemikian rupa seolah-olah merujuk kepada semua guru (mungkin niatnya tidak)....aku...walaupun bukanlah jenis guru seperti yang di katakan seperti dalam komen tu...tapi sedikit tersinggung dengan komen tersebut kerana adanya perkataan keramat...GURU. Inilah yang dikatakan kerana nila setitik...rosak susu sebelangga...
Tidak dinafikan terdapat segelintir guru yang bersikap begitu...tapi tak kurang juga ramainya guru yang lebih terbuka dan rela berkorban untuk murid-muridnya...ibu bapa muridnya...sekolahnya...guru besarnya...malah juga "pegawai atasan" yang turut mendapat nama. Bukanlah nak melenting dengan komen tersebut...cuma aku fikir Si Pengirim Komen tersebut kurang cerdik...jika rasa tak puas hati kepada guru tersebut...tak perlu nak hantar komen umum begitu...taipkan saja nama guru tersebut...nyatakan di mana guru tersebut bertugas...dan dengan jujur...sertakan sekali nama penuh Si Pengirim ni dan juga lokasi bertugasnya...barulah senang 'orang atasan' nak buat tindakan.
Bagi aku sekarang...golongan guru seperti aku@kita ni dah tidak lagi dihormati sepertimana ibu bapa kita dulu menghormati guru...siapa yang lebih dihormati sekarang....?, artis-artis,penipu-penipu senyap yang berjawatan...Guru tidak lagi di ingati setiap kali kejayaan demi kejayaan murid-muridnya...bila dapat 5A dalam UPSR...bila dapat 10A@11A dalam PMR...bila dapat 14A@15@@16A@17A@18A dalam SPM...sering ditanya...APA RAHSIA KEJAYAAN ADIK...?. Jawapan yang boleh diagak akan keluar ialah...kelas tuisyen....belajar sendiri...bantuan ibu bapa...belajar berkumpulan...jarang sekali nak menyebut nama guru sekolah mereka apa ntah lagi nak ucap terima kasih. Tapi bila murid itu gagal...tidak mencapai gred yang ditetapkan...nama guru akan mendapat tempat teratas untuk disalahkan...malangnya nasib guru ye...
Apa pun...bagi aku @ kita yang sentiasa berusaha keras mendidik anak bangsa kita ni...yang sentiasa menurut apa yang diperintahkan oleh ketua kita tanpa sebarang syarat...yang rela meninggalkan suami@isteri dan juga anak-anak untuk tidur di sekolah bersama-sama murid-murid...dan juga yang sanggup berkorban apa saja...kita teruskan saja usaha murni kita ini...InsyaALLAH balasan yang setimpal DISANA nanti menanti kita...


3 comments:

n@m@n berkata...

dah nasib kita cikgu kan?

izakhairi berkata...

itulah antara yang perlu ditelan...walaupun ianya sepahit hempedu...
Allah maha mengetahui pengorbanan insan yang bernama GURU...

Cikgu Selamat berkata...

Mmmmmm...sabar jer lah ye...yang penting...niat kita guru-guru ni kita teruskan jua...kerja kita seperti berdakwah...ada saja halangandan cabaran yang diuji olehNYA...

Catat Ulasan

Rekod Kunjungan

Hits Since August 12, 2009!

Free Hit Counter by Pliner.Net

Pengunjung Online

Mesej Rakan...

Download

 
Aku Melihat...Aku Dilihat... creditosBlogger Templates creditos Templates by lecca 2008 .....Top