Sabtu, 27 Februari 2010

10 Kejadian Letupan Pelik

0 comments

Sekadar sebagai pengetahuan dan juga renungan bagaimana 10 kejadian letupan aneh yang tidak sepatutnya berlaku. Terdapat juga letupan ini yang telah menyebabkan kematian kepada mangsa.

1- Ikan Paus 50 Tan Meletup




Seekor ikan paus yg ditangkap untuk tujuan penyelidikan
tiba-tiba meletup di seatang jalan di Taiwan pada tahun 2004 mengejutkan pejalan kaki dan orang sekeliling yang berada berdekatan. Ikan paus sperma yang mati di pantai
itu dibawa ke Tainan, meletup dengan tiba-tiba disebabkan tekanan yang kuat kesan dari pengumpulan gas yang terbentuk di dalam badan ikan paus terbabit.








2- Rokok Meletup

Berlaku di Indonesia. Seorang lelaki
kehilangan 6 batang gigi dan mendapat 51 jahitan di mulut selepas sebatang rokok yg dihisapnya meletup. Andi Susanto yang berumur 31 mengatakan kejadian itu berlaku apabila dia sedang menghisap sebatang rokok sambil menunggang motosikal. Dia kemudiannya mendapat gantirugi sebanyak USD535 kira RM2000 daripada syarikat pengeluar rokok tersebut.Akibat kejadian itu, Andi berniat untuk berhenti merokok.



3- Ipod Meletup
Pemilik ipod ini, Ken Stanborough, 47 mengatakan ipod yang dipakainya mengeluarkan bunyi pelik dan berasa semakin panas. Kemudian mengeluarkan asap, dan dengan sepantas kilat dia melontar ipod itu, tak sampai 30 saat ipod tu meletup dengan mengeluarkan bunyi 'pop'.




4- Laptop Meletup







Berlaku ketika satu persidangan di Jepun, sebuah laptop tiba-tiba meletup. Pemilik laptop tersebut bernasib baik kerana tidak betada di depan laptop ketika letupan berlaku.









5- Jamban Meletup





Pelik...sebuah jamban boleh meletup?...Kejadian ini berlaku kepada John Jenkins, 53 sebaik saja dia menyalakan rokoknya, lobang tandas tu meletup..Akibat kejadian ini, lelaki ini menyaman sebuah syarikat arang dan kontraktor tempatan atas tuduhan cuai. Saman itu menyatakan muka, leher, lengan dan kakinya mengalami lecur selepas rokok yg dinyalakan oleh Jenkins membuatkan gas metana yang bocor di bawah jamban ini menyambar dan meletup...







6- Kerusi Pejabat
Meletup
Bagaimana sebuah kerusi boleh meletup ?. Berdasarkan sumber-sumber yangg diceritakan,
kerusi ni meletup disebabkan silinder gas yang berada di bawah kerusi tersebut. Silinder gas tersebut digunakan untuk memudahkan kerusi itu naik turun. Apabila silinder tu dalam tekanan tinggi, ianya boleh meletup! Kejadian ini menyebabkan seorang budak lelaki 14 tahun maut bila mana besi yang tercabut akibat letupan itu mengenai rektum budak tu menyebabkan dia mati serta merta.

7- Chewing Gun

Yang ini
lagi satu cerita tak masuk akal. Seorang pelajar yang berusia 25 tahun, Vladimir Likhonos, mati di rumah ibu bapanya selepas saudara maranya mendengar satu bunyi 'pop' yang kuat. Saudara maranya terkejut apabila mendapati Vladimir mengalami luka teruk di rahang. Menurut pihak forensik, Vladimir telah memakan chewing gun yg mengandungi satu bahan kimia yg tidak dikenali.




8- Handset Meletup
Ini salah satu kejadian yang biasa kita dengar, di Malaysia pun kita penah dengar cerita-cerita telepon bimbit ni meletup. Bagaimanapun cerita ini berlaku di China. Seorang lelaki mati selepas henfon nya meletup. Mengikut cerita, selepas dia masukkan bateri yg baru dicas ke dalam henfonnya, dia meletak henfon tersebut ke dalam poket, dan henfon tersebut terus meletup. Dia mati disebabkan luka teruk di leher dan arteri utama.


9- Dedoran Meletup
Seorang remaja cedera selepas dia baru saja men'deoderan'kan dirinya di dalam tandas rumahnya di Santiago. Dia mengalami luka lecur di bahagian mukanya dan dikejarkan ke hospital
untuk rawatan lanjut. Letupan tu mengakibatkan bumbung dan tingkap tandas pecah.


10- Mesin Basuh
Meletup


Kejadian ni berlaku apabila soranglelaki bernama Glenn Johnson mencampurkan gasolin ke dalam mesin basuhnya untuk menghilangkan kesan gris yang melekat pada bajunya. Menurutnya lagi, dia sudah 25 tahun mengpraktiskan cara tersebut untuk menghilangkan gris pada pakaiannya. Dia mencampurkan detergen, air dan sedikit gasolin untuk tujuan tersebut. Menurutnya,"petua' tersebut dipelajari dari ayahnya. Naun dia mengaku dia bahawa telah terlebih letak gasolin menyebabkan ada gas-gas gasolin yangg terbebas keluar dari mesin basuh itu yang mungkin menyebabkan terjadi letupan.

Jumaat, 19 Februari 2010

Dataran Seremban....

0 comments


Sempena cuti umum Tahun Baru Cina baru-baru ni, aku berkesempatan pulang ke kampung mertuaku di Rantau Negeri Sembilan. Kebetulan adik ipar aku dari Perlis juga pulang ke kampung, jadi aku bersama biras aku menunggunya di Terminal One Seremban. Apabila sampai di lampu isyarat berhampiran dengan Terminal One...terpegun kejap aku melihat keindahan gemerlapan lampu-lampu neon di sebuah dataran...dah lama aku tak keluar ke Seremban waktu malam...rupa-rupanya dah ada taman riadah ala-ala Dataran Merdeka yang terletak di tengah-tengah bandar Seremban ni....so akupun singgahlah kat dataran ni sementara menunggu bas yang adik ipar aku naik sampai.
Sambil-sambil tu aku snap lah beberapa keping gambar sebagai kenangan....cuma terdapat beberapa aktiviti dan perbuatan pengunjung dataran ini yang boleh mencemarkan keindahan dataran ini. Dataran ini di bina khusus untuk pengunjung berjalan kaki...namun terdapat segelintir pengunjung yang bermotor...layak ke aku panggil "Mat Rempit?"...ntahlah....dalam kumpulan seramai 5 orang dan lebih dengan selambanya menunggang motor masuk dalam kawasan siar kaki dataran ini...berputar-putar tanpa arah...dengan deruman bunyi motor yang bingit bukan sahaja menganggu aku...malah juga pengunjung lain...

Rabu, 3 Februari 2010

Surat Rasmi Permohonan Berkahwin

1 comments

Suami bin Lelaki
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.


Isteri binti Perempuan
17, Jalan Angkasa,
24300, Kemaman
Terengganu.

14 Februari 2008


Puan,

PERKARA : PERMOHONAN UNTUK BERPOLIGAMI

Perkara di atas adalah di rujuk.


2. Sebab utama permohonan ini di lakukan adalah kerana saya ingin melengkapkan kuota yang telah di peruntukkan bagi saya. Buat masa ini kuota yang telah di isi cuma satu, memandangkan masih ada 3 kekosongan, eloklah jika dapat di penuhi secepat mungkin. Pihak yang akan mengisi satu kekosongan ini buat masa ini ialah Cik Hana Fazura binti Ramli yang merupakan setiausaha saya di pejabat. Memandangkan komitmen yang beliau tunjukkan di pejabat amat baik, eloklah jika kita masukkan dia bersama kita di dalam organisasi keluarga kita. Kekosongan yang selebihnya akan di isi di masa akan datang.

3. Untuk makluman pihak puan, yang sebenarnya masalah ini telah lama saya fikirkan tetapi memandangkan poket saya yang selalu nipis, terpaksalah saya tangguhkan dulu permohonan ini di samping kurangnye rasa keyakinan untuk mengemukakan permohonan ini. Kini, setelah ya dapat mengeluarkan kesemua duit pelaburan ASB saya, saya merasakan kembalinya semangat saya yang telah hilang selama ini.

4. Permohonan ini amat setimpal kerana dengan kedudukan sekarang ia menguntungkan kedua belah pihak dan juga pihak ketiga. Selama ini hidup kita bahagia sebab jika tidak, manakan mungkin puan dapat menjadi seperti sekarang. Semua yang puan miliki sudah bertambah besar. Kereta besar, rumah besar, rantai besar dan pakaian besar. Jika dulu potongan puan seperti gitar, kini sudah bertukar menjadi drum. Oleh itu, sudilah kiranya dapat kita kongsi bersama insan lain kebahagiaan kita ini.

5. Pihak puan juga dapat menikmati faedah dari kelulusan permohonan ini kerana puan akan tetap menikmati apa yang telah puan miliki sekarang dengan waktu bekerja lebih singkat dan sistem syif akan di perkenalkan iaitu 1 hari kerja dan 1 hari cuti rehat. Waktu bekerja yang selebihnya akan ditampung oleh pihak ketiga. Kebaikan yang puan akan nikmati ialah waktu rehat yang bebas kerana dalam waktu puan bercuti, saya selaku Penyelia tidak akan memantau aktiviti yang puan lakukan. Pada waktu itu saya cuma akan fokus kepada hasil kerja pihak ketiga. Menguntungkan bukan?

6. Segala kerjasama dari pihak puan saya dahulukan dengan ribuan terima kasih. Saya amat berharap pihak puan dapat meluluskan permohonan saya ini kerana adalah lebih baik jika kita dapat berkongsi kebahagiaan kita ini bersama insan lain. Saya harap permohonan saya ini di balas dengan senyuman penuh keikhlasan dari pihak puan dan tandatangan puan di atas kertas yang saya lampirkan bukannya balingan periuk nasi, pinggan-mangkuk, ketukan senduk dan perkara-perkara yang menyukarkan pihak puan untuk melakukannya.

7. Saya harap puan sudi meluluskan permohonan ini. Hadirkanlah senyumanmu sebagaimana ketika kita menyambut orang baru iaitu bayi kita kedalam keluarga kita 10 tahun lepas. Situasinya lebih kurang sama dengan masa kini. Kita akan menerima orang baru juga cuma bezanya ialah jika 10 tahun yang lepas kita perlu menjaga dan membelainya dengan manja bersama tetapi kali ini, setiap urusan penjagaan dan belaian manja akan di laksanakan oleh saya sepenuhnya.

8. Akhir kata, saya harap permohonan saya ini dapat dibalas secepat mungkin. Semoga kita bersama-bersama dengan pihak ketiga akan dapat melaksanakan program ini dengan jayanya.
Sekian, Terima Kasih.

'BERKORBAN DAN BERKONGSI KEBAHAGIAAN LAMBANG RUMAHTANGGA BAHAGIA'

Yang Ikhlas Memohon,

Suami bin Lelaki

** Surat ini adalah cetakan komputer dan tidak memerlukan tanda tangan.

Boleh diguna pakai bagi sesiapa yang berhajat.....

Rekod Kunjungan

Hits Since August 12, 2009!

Free Hit Counter by Pliner.Net

Pengunjung Online

Mesej Rakan...

Download

 
Aku Melihat...Aku Dilihat... creditosBlogger Templates creditos Templates by lecca 2008 .....Top